Wie is Viridi Air

November 2019 richt Jan-Joris van de Riet Viridi Air op (www.viridiair.nl). Hij heeft dan jarenlang bij een bedrijf in luchtreiniging gewerkt en merkte dat de bewustwording voor schone lucht laag was binnen het bedrijfsleven en de politiek. Weinig mensen weten dat ze te veel ongezonde binnen- en/of buitenlucht inademen bestaande uit o.a. fijnstof, VOS, virussen, bacteriën, schimmels, te lage/hoge luchtvochtigheid….enz. Jan-Joris wilde zich inzetten voor schone lucht gericht op het welzijn & de gezondheid van medewerkers en/of maatschappij.

“….sowieso is gezonde lucht voor medewerkers en maatschappij een moneymaker (minder ziekteverzuim, beter imago, meer rendement, enz..) dus als iedereen de voordelen gaat zien wordt gezonde lucht vanzelf ‘hip’ en ‘trendy’. Als overheden regels en verplichtingen opleggen zullen bedrijven uitsluitend ‘iets’ gaan doen omdat het een ‘moetje’ is. Met een andere mindset dit doen worden bedrijven juist onderscheidend en zitten er tal van commerciële voordelen aan. Omdat bedrijven sowieso ook graag bezig willen zijn met vergroening en verduurzaming creëren wij met uitsluitend groen buitenfilterprojecten. Hiermee filteren we met een wetenschappelijk aangetoonde manier fijnstof en andere vervuiling uit de buitenlucht. Iedereen die hier aan mee wilt doen vragen wij om Viridi Air Partner te worden. Bedrijven vinden dit interessant omdat zij nu ook de duurzaamheid & vergroening doelstellingen kunnen behalen. Er zijn zelfs bedrijven die voor ieder verkocht product een boom laten plaatsen in onze unieke projecten….” aldus Jan-Joris.

Van de Riet denkt, om dit voor elkaar te krijgen, dat er een andere mindset nodig is. Niet door het opleggen van regels en verplichtingen maar juist door bedrijven te belonen als ze initiatieven ontplooien ten bate van de binnen- en/of buitenlucht. Iedereen (zware industrie, scheepvaart, luchtvaart, gezondheidszorg, HVAC-branche, enz…) mag meedoen mits aantoonbaar voldaan is aan de beoordelingscriteria van Viridi Air. Jan-Joris vindt dat het voor iedereen mogelijk moet zijn om mee te doen. Alleen samen maken we het schoner. Schone Lucht. Natuurlijk voor elkaar!

De beloning die bedrijven ontvangen bestaat o.a. uit marketing exposure door de Schone Lucht Blogger & Storyteller op social media, het vrij recht gebruik van het Schone Lucht-label, Schone Lucht-certificaat© en meedoen in groene duurzame projecten gericht op verbetering van de luchtkwaliteit buiten:

Inmiddels zijn er steeds meer bedrijven die aansluiten bij Viridi Air omdat ze schone lucht belangrijk vinden voor personeel, klanten of de maatschappij. Het creëren van gezonde lucht is sinds 2020 in populariteit toegenomen.

Als iedereen een klein stapje zet voor schone lucht, maken we samen een grote sprong naar gezonde lucht!

schone lucht-beeldmerk
Het Schone Lucht-beeldmerk